SERVICEGUIDES

Her kan du få grundlæggende hjælp og vejledning til service og vedligeholdelse af din Pronghorn cykel.

 

VASK AF CYKEL

En ren cykel er en hurtig cykel. En ren cykel holder længere, giver højere køreglæde og holder brugtprisen bedre.

LÆS GUIDE +


TIDSFORBRUG: 
10-15 minutter. Udføres når cyklen er beskidt. Dvs. efter ture i regnvejr eller på våde veje.


DERFOR SKAL MAN VASKE SIN CYKEL:

En ren cykel er en hurtig cykel. En ren cykel holder længere, giver højere køreglæde og holder brugtprisen bedre. Og så er det jo bare ulirens at komme anstigende på en beskidt cykel.

Vi anbefaler at vaske cyklen ofte. Det er lettere at holde en ren cykel ren, end at skulle rengøre en cykel, der har samlet snavs gennem længere tid. Sliddele som kæde, kassette, klinger og pulleyhjul kan desuden ikke holde ret længe, hvis de er fulde af skidt og mudder.
 

DET SKAL DU BRUGE:

  • Spand eller vandslange.
  • Børste eller svamp.
  • Opvaskemiddel eller sæbespray til cykler.
  • Klude til aftørring af hhv. stel og kæde.
  • Smøremiddel til kæde.


SÅDAN GØR DU:

  1. Gør din cykel våd med en vandslange (uden at spule.)
  2. Vask den ovenfra og ned med børste og sæbe. (Brug ikke børsten på kæde, kassette eller klinger).
  3. Vigtige steder er under stellet, fælge, bremseflader, og mellem for- og baggaflerne. Hvis cyklen er meget beskidt kan man tage hjulene af og dermed komme bedre ind i gafler og til hjulene.
  4. Vask evt. skivebremser med en anden børste, da de ellers ikke bliver helt rene.
  5. Lad evt. sæben sidde lidt.
  6. Skyl vandet af nænsomt oppe fra og ned.
  7. Tør efter med en ren klud. Brug ikke kompressor til at tørre.
  8. Tør kæden af med en anden klud. (Hold om kæden med kluden nederst mellem klinger og bagskifter og drej pedalerne baglæns).
  9. Smør kæden med lidt smøremiddel og tør kæden af igen som pkt. 7.
  10. Smør bevægelige led på hhv. bag- og forskrifter med en dråbe smøremiddel og tør efter.
  11. Rul en tur i tørvejr og nyd det.



DET MÅ DU ALDRIG GØRE:

  • Spule med en højtryksrenser
  • Tørre med en kompressor.
     

 

RENGØRING OG SMØRING AF KÆDE

Kæden overfører al din kraft og alle dine watt til baghjulet og kæden skal holdes ren og velsmurt. En ren kæde giver en hurtigere og flottere cykel.
 

LÆS GUIDE +

TIDSFORBRUG: 15-20 min. Udføres når kæden er beskidt. Dvs. efter ture i regnvejr eller på våde veje.

DERFOR:
Kæden overfører al din kraft og alle dine watt til baghjulet og kæden skal holdes ren og velsmurt. En ren kæde giver en hurtigere og flottere cykel.

Denne del er særdeles vigtig, da en slidt kæde hurtigt kan slide både kassette og klinger ned på kort tid - og det kan være dyrt at udskifte.


DET SKAL DU BRUGE:

  • Degreaser
  • Evt. pensel
  • Klude
  • Vand
  • Smøremiddel
  • Gammel rengøringssvamp


SÅDAN GØR DU:

  1. Tør din kæde af. (Hold om kæden med kluden og drej pedalerne baglæns)
  2. Påfør degreaser på kæden - brug evt. en pensel eller en klud.
  3. Lad midlet virker efter foreskrifterne.
  4. Skyl midlet af med vand.
  5. Vask evt. med en sæbe og en gammel svamp og skyl efter med vand.
  6. Tør kæden ren med en klud.
  7. Smør kæden med lidt smøremiddel og tør kæden af igen som pkt. 6. (Se særskilt guide).
  8. Smør på oversiden af kæden - dvs. ovenpå det nederste stykke af kæden. Pas på med at komme for meget på. Og smør ikke på kassette eller klinger.
  9. Tør kæden ren med en klud (Hold om kæden med kluden og drej pedalerne baglæns)
  10. Brug evt. kædemåler til at kontrollere om kæden skal skiftes.
  11. Giv en dråbe olie til de bevægelige dele på for- og bagskiftere.
  • Har man lyst og overskud kan man behandle hhv. kassette og klinger på samme måde.
  • Cross og mountainbikes skal ofte have rengjort kæde afhg. af hvor ofte den bruges og om der køres i mudder.
  • Brug et smøremiddel, der passer til hhv. tørt eller vådt vejr.



DET MÅ DU ALDRIG GØRE:

  • Spule med en højtryksrenser.
  • Tørre med en kompressor.
  • Husk service af dine sliddele. Dvs. kæde, kassette, klinger, pulley-hjul, kabler, gearskiftere, MTB-gafler osv.

 

LØBENDE EFTERSYN & SERVICE

Snavns og skidt på kæden er en sikker måde til at slide hele sit 'drivetrain' ned på rekordtid. Selv de dyreste cykler og kæder bliver ret hurtig slidt og skifter man sin kæde ofte, holder hele kædelinjen med kassette og klinger meget længere.

LÆS GUIDE +

DERFOR:

Snavns og skidt på kæden er en sikker måde til at slide hele sit 'drivetrain' ned på rekordtid. Selv de dyreste cykler og kæder bliver ret hurtig slidt og skifter man sin kæde ofte, holder hele kædelinjen med kassette og klinger meget længere. At en cykel er ny sikrer ikke mod, at bremseklodser og kæder skal skiftes relativt ofte.

Generelt holder MTB og cross samt gravel kæder og sliddele noget kortere tid end landevejscykler. Det er et spørgsmål om mudder og jord.


TIDSFORBRUG: 10-15 MIN.


DET SKAL DU HOLDE ØJE MED:

Ofte: Sliddele og gearing

  • Kæde: Er den slidt? Brug en kædemåler.
  • Tandhjul kassette: Er tænderne lidt spidse?
  • Tandhjul klinger: Er tænderne lidt spidse?
  • Tandhjul bagskifter (pulley-hjul): Spidse tænder?
  • Bremseklodser: Er de slidte?
  • Indstilling af bag- og forskifter: Skifter gearene og er det lydløst under kørsel?
  • Geardrop: Er det bøjet? Se bagfra på cyklen.
  • MTB for- og evt. baggaffel: Er der korrekt tryk i gaflerne. (Se producentens eget servicehæfte eller website).
     

Sjældnere: Lejer

  • Kuglelejer nav: Tag fat i fælgen og rok fra side til side på tværs af kørselsretning.
  • Kassette frihjul: Sidder det fast og er uden slør?
  • Krank: Rok i pedalarme. Er der slør?
  • Styrfittings: Tag forbremsen og rok cyklen frem og tilbage?
  • KUN MTB: Lejer bagstel full-suspension.
  • KUN MTB: Forgaffel og baggaffel service-intervaller fra producent. Se manualer fra producenten RockShox her: Se manual ➔


DET MÅ DU ALDRIG GØRE:

  • Køre med beskidt kæde.
  • Køre med slidt kæde.

Vi anbefaler at bruge vores autoriserede værksteder til service.

Find værksteder ➔ 

 

SAMLING AF CYKEL FRA WEBSHOP


Det tager kun få minutter at samle en ny cykel. Du skal bare være opmærksom på, at du ikke overspænder bolte.

 

LÆS GUIDE +

DET SKAL DU BRUGE:

  • Umbraconøgler (til alu frempind og styr).
  • Torx og umbraco til integrerede carbonstyr.
  • Evt. momentnøgle, der sikrer korrekt spænding på skruer.


SÅDAN GØR DU:

  1. Pak cyklen ud.
  2. Monter forhjul med enten stik- eller through aksel (ca. 10 NM)
  3. Monter sadelpind og spænd med 5-6 NM. Se særskilt guide for indstilling af højde på sadel.
  4. Monter styr - husk evt. spacere nedenunder og evt. 1 stk. ovenpå.
  5. Drej styret så det peger lige frem. Sigt evt. efter fordæk med et øje lukket. 
  6. Spænd top cap ovenpå styr med 5-6 NM.
  7. Spænd frempindens bolte på siderne med 5-6 NM.

5-6 NM er ca. 'fingerstramt' mellem tommel og hhv. pege- og langfinger.




DET MÅ DU ALDRIG:

  • Spænde for hårdt på carbon-cykler eller -frempinde, da du kan skade carbonen.
  • Spænde for lidt på alu, da styret så ikke sidder helt fast.
  • Tørre det fedtede Carbon Paste af indersiden af hhv. sadelrør og frempind, da det fastholder delene på plads.

INDSTILLING AF SADELHØJDE

Sadelhøjden er det vigtigste parameter for at sidde rigtigt og godt på sin cykel. Sidder man rigtigt kan man undgå skader og køre mere effektivt.

LÆS GUIDE +
 

Denne guide er kun vejledende. Vi anbefaler at teste sin position ved at justere højden med 1-2 mm ad gangen op og ned.

  1. Sæt dig op på cyklen, mens du læner dig ind mod en væg.
  2. Hold ved styret eller håndtag.
  3. Sæt hælene på pedalerne med cykelsko på. 
  4. Kør baglæns rundt på pedalerne.
  5. Højden på din sadel skal være sådan, at dine ben er næsten strakt, når pedalen er i bund med hælen på pedalen.
  6. Du skal kunne træde baglæns i denne position uden at rokke med hofterne. Gør du det er sadlen for højt oppe.
  7. Sadlen skal spændes med 5-6 NM (fingerstram).

Generel tommelfingerregel MTB og cross cykler skal have sadlen ca. 1 cm lavere end landevej.

Du kan også eksperimentere med at flytte sadlen frem og tilbage 1-2 mm ad gangen og mærke forskellen.

Jo længere fremme sadlen er placeret, des mere bruges forsiden af lårmusklerne. Og des længere tilbage des mere bruges bagsiden af lårmusklerne.

Ønsker du at være helt sikker på, at du sidder i den rigtige position, kan du få foretaget et bikefit således, at alle kontaktflader med cyklen til at være indstillet korrekt.

VALG AF DÆK TIL CROSS+GRAVEL CYKLER

Cross+Gravel er en cykeltype, der kan køre godt, hurtigt og længe på alle typer af underlag. Derfor er det en meget populær vinter- og efterårscykel, hvor man får et relativt bredt indsatsområde i een og samme cykel.

LÆS GUIDE +

Vi oplever flere og flere, der begynder med gravelcykling fra et udgangspunkt i landevejssporten og som ønsker en vintercykel, de både kan få glæde af hele året og anvende på flere typer af underlag.

Efterårs- og vintertræning i gravel- og crossterræn kan nemlig være et godt supplement til landevejen og/eller rendyrket MTB.

Det er det, fordi du hhv. kommer væk fra de kolde og vindblæste landeveje og ind i læ i skovene. Og du kommer væk fra glatte, bladdækkede og mudrede rødder og singletracks op i tørvejr på bredere grusstykker.

I denne guide kan du læse mere om, hvordan du bedst sætter anvendelsen af en gravelcykel op vha. valg af dæktype.

Man kan sagtens køre sine transportkilometer på landevejen på både gravel- og crossdæk. Ønsker man at sidde med i en landevejsfelt på en Cross+Gravelcykel kan man dog med stor fordel skifte sine dæk til et sæt landevejsspecifikke.

Det skal understreges, at Pronghorn leverer alle cykler med glimrende all-round graveldæk, som sagtens kan bruges bredt.

LANDEVEJ:

Kør med landevejsdæk helt op til 28 mm eller 30 mm bredde. Juster dæktryk efter din vægt og underlaget. Vælger du et landevejsdæk med god resistens mod punkteringer kan du godt slå nogle sløjfer ind på nogle tørre gravelstykker uden at forøge risikoen for at punktere markant.

GRAVEL:

Kør med et graveldæk. Afhængigt af, om du ønsker at køre ren grus eller mixe med sektorer med landevej, kan du vælge hvor store knopper, du vil have. Juster med dæktrykket afhg. af, om du ønsker at køre mest gravel eller landevej. Jo lavere dæktryk des bedre affjedring. 

CROSS:

Vælg et crossdæk, der kan få dig til at stå fast i mudder, sand eller på vådt græs. Jo større knopper, des bedre traction. Igen kan du her justere med dæktrykket. Crossdækket vil være den langsomste type af dæk til at køre på landevejen med.

TUBELESS:

Dæk uden slanger er det nye sort og kan effektivt både nedsætte antallet af punkteringer og øge komfort via et lavere dæktryk. Ulempen ved tubeless er, at det er svært at skifte dæk løbende og man kan risikere at stå med et dæk, hvor al luften er røget ud af siden. Derfor anbefaler vi altid, at man har en reserveslange med.

FLERE HJULSÆT:

Ønsker du både at køre ren landevej og ren gravel henover en længere periode, kan du med fordel investere i et ekstra sæt hjul. Dette hjulsæt står så klar med den ønskede dæktype og evt. en kassette, der passer til det ønskede underlag. Husk, at der er grænser for, hvor forskellige gearinger den samme kæde kan håndtere pga. længden. Flere hjulsæt kan også være løsningen, hvis man fx ønsker at køre tubeless og have specifikke dæk til flere underlag.

Shop vores cykler

Shop vores komponenter

Genveje til Pronghorn